Bilder från Noels kalas!









Stadsbesök och kalas!

Jag sitter och väntar på att Noel ska vakna så vi kan dra i väg in till stan för att göra en himlarns massa ärenden.
I morgon fyller lilleman 1 år, ETT ÅR! I kväll var det precis ett år sedan vi åkte in på förlossningen och ja minns det som igår. Vi var på kalas hos svärmor och svärfar då svärmor fyllde år, allså dan innan innan Noel föddes och jag hade under hela graviditeten tänkt att det skulle inte förvåna mig det minsta om han förmår sig att titta ut den 28e aug då farmor fyller år. Nää, måtte han få en egen födelsedag. Vi satt iaf med släkten i uterummet och jag hade så som jag haft i flera dagar innan så hejdlöst onda förvärkar och jag satt och försökte verka oberörd men jag hade ändå en känsla om att det var någonting som var annorlunda. Sedan när vi åkte därifrån så lämnade vi hundarna där och åkte sedan in på förlossningen.

Helt otroligt vad man minns det tydligt!


Jaja, elektrikern har iaf varit här nu och fixat det han skulle. Badkaret var inte färdigt att bada i förrän halv 1 i natt men jag var ändå tvungen bada och så guddomligt skönt, nästan så man blir religös!


Jag ska försöka lägga in några bilder från nedervåningen i kväll!

Ha en bra dag!







Middagstipset!


3-4 pers
Pasta
1 paket skivad rökt skinka
1,5 dl grädde
1 tårtbit kvi bille
100 gr riven ost

1. Koka pasta enligt anvisningen
2. Lägg den avrunna pastan i en ugnsform
3. Skär skinkan i bitar och strö över
4. Häll över grädden
5. Smula över ädelosten
6. Strö över riven ost
7. In i ugnen på 175 grader i ca 15 min

Jobb och långsamma hantverkare.

Jahapp, så var man tillbaka i arbetet igen då. Numera jobbar jag ju enbart natt och jag kan lugnt säga att första natten var minst sagt spännande. När klockan var kring halv 3 var jag så trött att inte visste vad jag hette men, i det stora hela gick det bra. Det var iaf bra fart på gänget.

Sen till hantverkarna, vilket jävla pack dom är dom där hantverkarna. Den enda (i hantverkarväg) det går att lita på det är pappa. Elektrikern skulle komma i fredags, sen måndag, sen tisdag, sen i dag och nu mest troligt i morgon. Rörmockaren fick bakläxa och skulle komma för att fixa det i dag, tror ni han kom? Nix. Jag blir så förbannand, jag vill ju bada! Ja vet du, kommer han inte innan helgen då kommer jag gå bärsärk utanför hans hus tills han kommer på andra tankar.

Jaja, nu ska jag fortsätta med bakandet till Noels kalas, ta en cykeltur med dogsen och sedan ladda för nattpass nr. 2.

Noel på sin bil!

Noels önskelista.

Här mamma har du önskelistan!



Bobuxtofflor från Lilla Mirakel strl M - antingen trollslända, groda eller svarta med stjärnor.
Presentkort på babyproffsen till inköp av en voksipåse.
Tunnor från Mairo med elefanter från Sagolika ting.
Barnlampa från Cult.
Gunghäst från Sagolika ting.
Brio - klossar i låda el. hunden man drar efter sig!
Kläder från polarn eller villervalla i strl 86.
Pengar.

Nytt väggord i köket!


En skitdag.

I dag har vi rensat, plockat, kastat, skänkt och röjt på nedervåningen. I morgon kommer rörmockaren, på lördag är familjen inkallad till storstädning och efter helgen kommer elektrikern, sen då är det till att börja möblera.

I övrigt har det varit en skitdag. Noel klättrade i ett svagt ögonblick ur matstolen och slog huvudet och kan numera närmast efterliknas en enhörning, lillhjärtat. Jag har nog sällan varit så snabb  från tvättstugan till utanför där han satt. När allt hade lugnat sig och jag gick in i tvättstugan igen så såg jag att all tvätt jag hade i händerna hade jag bara kastat på golvet när jag hörde dunset. Trot ni man blir nå rädd? Sen när jag skulle måla brotaket så spiller jag färg över hela klänningen (Rutinerat att måla i klänning). Och sen i  kväll har jag fått så hejdlöst  ont i ryggen och jag ber till högre makter att det inte är min UVI som tagit sig upp till njurarna utan att det bara beror på en sträckning.


En bild på Noel från surstömmingsfesten hos pappa förra helgen.


Jaja, bäst att inta horisontellt läge då rörmockaren kommer kl 7 i morgonbitti.

Natti!

Nedervåningen har aldrig varit närmare.

Nu fattas det bara att elektrikern och rörmockaren pallrar sig i väg hit! Fattar ni hur underbart det känns?  Och snart börjar det roliga med inredningen så på söndag, då blir det en tripp på IKEA!



Fint bordsskick!

Jaa, det är helt klart Noels melodi!


Baktipset!



Pajdeg
3 dl Vetemjöl
1 tsk Bakpulver
1 dl Socker
100 g Smör
1 Ägg

Fyllning
250 g Jordgubbar; skivade, färska -eller frysta
3 dl Creme fraiche
1 Ägg
1 dl Socker
2 tsk Vaniljsocker

1. Blanda samman ingredienserna till pajdegen.
2. Tryck ut den i en pajform ca 25 cm i diameter.
3. Fördela jorgubbarna ovanpå.
4. Rör ihop gräddfil, ägg, socker och vaniljsocker och häll det över jordgubbarna.
5. Grädda i 200° 30-40 minuter.
6. Servera pajen avsvalnad med grädde eller glass!

Dålig sömn och kräftkalas.

I går var en trevlig kväll med kräftkalas. Noel vaknade i vanlig ordning som en klocka vid 00.30 och när Lisa och Andréas for vid 01 trodde jag han hade somnat men, ack så fel man kan ha. Han var vaken till 02.30, somnade till 03.30 då han vaknade till igen. Sedan kl 07 i morse var han pigg och då hade han inga planer på att sova längre, jag däremot känner mig som ett slakt efter 3,5 timme sömn. Han har för övrigt aldrig några planer på att sova längre. Sedan ca 4 månader tillbaka har han sovit sämre än det sämsta tänkbara. Eller det är väl egentligen själva grejen att somna som är problemet. Det tar som standard mellan 1 och 3 timmar att få honom att somna, någon gång har det även tagit upp emot 5 timmar. Att lägga honom i vagnen tar inte fullt lika lång tid utan brukar räcka med 30-60 min.Sedan så vaknar han oftast någon gång under natten med. Det finns däremot undantag, som om när man han varit borta eller han har varit och busat med andra barn, då är han så trött av alla nya intryck att då kan han somna hyffsat fort.
Jaja, nog om det, förhoppningsvis så går det väl över snart.

Jag har hittat ett tyg att sy kuddfodral till fåtöljerna som ska stå inne på kontoret. Havsros heter det och finns att köpa på Åhlens för 129 kr/m. Kanonfint tycker jag att det är!



När bär det av till pappa för surströmmingsfest (grillfest för vi kloka).
Ha en trevlig kväll!

Vattenkanna från Koziol.

Jag hittade en fin vattenkanna på Inspiration i går, 149 kr och den är din!




Norge part3. (Natur)





Senaste tillskottet i familjen Solo!



Chefen!


Någon som har fått oförtjänt lite plats här på bloggen det är våran katt, Cornelis! Han är utan tvekan den coolaste katten i kvarteret. Möter han någon här efter gatan som han anser är av lägre börd så gör han inte som andra katter som slåss (bara i sällsynta fall), nej, han stirrar på dom tills dom tillslut bokstavligt talat kryper hem, snacka om chefigt! Annars så är han rädd för i princip allt som rör sig. Allt från löv och bilar till sin egen skugga. När det gäller fångsten är den milt sagt sparsam. Det enda han har fångat är en råtta som vår andra katt redan dödat. Han är av naturen klumpig och välter allt som kommer i hans väg med sin stora svans, är det lataste du sett på 4 ben och skulle om möjligt säkerligen helst sondmatas, samtidigt som han ligger i någons knä och blir kliad.

Middagstipset!

Här kommer ett egenpåhittat recept som blev riktigt bra!


PAJ MED SALAMI OCH CAMBOZOLA

Pajdeg:
3 dl mjöl
125 gr smör
Ev. nån msk vatten.

Fyllning:
1 paket scan mager salami
1 tårtbit cambozola (ädelost)
6 st soltorkade tomater i olja

Äggstanning:
3 dl grädde
3 ägg
1 liten påse riven ost
Salt och peppar

1. Blanda alla ingridienser till pajskalet till en deg och tryck ut i en pajform, nagga och förgrädda i 10 min på 200 grader.
2. Skär salamin i mindre bitar och fräs hastigt i en stekpanna, lägg sedan i botten av pajskajet.
3. Smula cambozola över och ha tillsist på hackade soltorkade tomater.
4. Blanda äggstanningen och fördela den över detta.
5. Sätt in i ugnen i ca 35 min på 200 grader.

SERVERAS LJUMMEN MED SALLAD OCH VARFRI DRESSING!
(Jag gjorde en fetaoströra till)

En skön kväll!

I kväll tog vi med oss mat och for och gjorde en helkväll i lekparken. Underbart sällskap, underbart väder och underbart mysigt! Kan det bli så mycket bättre?

Johan ger Noel käk!


Vi hade med sallad.


Pärondricka är ett måste i denna hetta!


Noel letar efter saker i gräset!


Trampor är roliga!


Jag hade med mig boken!


Noel leker i sanden!



Johan gick och la sig redan kl. kvart i tio men jag är inte riktigt så trött att jag skule kunna somna så nu ska jag gå ut på altanen, tända ljus, dricka lite te och fortsätta läsa boken jag håller på med och hoppas att jag blir lite tröttare!

Natti!

Bilder från mammaträffen!

Lina och Liselott med Tilde och Isabella!


Isak kollar läget hos Cajsa!


Emmy, Liselott och Sara närmast!


Noel!


Det lösa djuren var också fikasugna!


Klara!


En del av fikabordet!


Isabella!


Det som började med en kram slutade med att Isabella tränar HRL på Selma!


Selma!


Tilde!


Tilde tycker majskrokar är smarrigt!


Isak!


Theo gnager på snuttenäsan!


Klara!


Isabella jagar tuppen!

Snart är huset klart!

Men, då måste jag väl säga som de flesta andra som är rädd att arbetet ska ta slut och vill försäkra sig själv om det fortfarande finns saker kvar att göra.
Klart och klart, klar blir man väl aldrig.
Men tro det eller ej, snart ÄR huset klart. Den sista gipsen är satt, det sista penseldraget är draget (iallafall för nu) och det sista golvet är lagt. Nog för att det finns hejdlöst mycket kvar att göra. Garaget, tomten, trädgården, bastustuga och lite andra planer men, det kommer sen. Och så innan det är helt klart på nedervåningen så ska det sättas salning och foder kring fönster och lite annat piller men, vad är det i det stora hela?
Jag kan inte med ord beskriva hur skönt det känns, jag blir tårögd av blotta tanken på att få ha ett TV-rum med en soffa som man kan krypa upp i med en bra bok och höra hur Noel snusar gott i rummet innanför, att jag och Johan ska få tid att umgås med varandra, att man i lugn och ro ska få ta ett långt bad, att Noel ska få ett eget rum, att vi ska kunna tvätta i en tvättstuga utan byggdamm så man slipper tvätta om allt 10 gånger för man inte hinner ta undan allt samma sekund som det kommer ur maskinen o.s.v. o.s.v. Jag skulle kunna forsätta hur länge som helst.

En bild från köksfönstret med timjan och basilika i vanliga krukor.


Nu ska jag göra sista rycket med bakningen inför knytisfikat med mammagänget i morgon!

Natti!

En ny bild från allrummet.


En trevlig dag!

I dag har vi haft det hyffsat lugnt. Pappa har varit här och lagt klinkret i badrummet nere, Johan har assisterat honom och jag har lagat lunch till gänget och varit med Noel såklart! Lisa kom hit vid 12 och åt lunch med oss och stannade hela em, mycket mysigt! Vi for efter lunchen i väg till lekparken med Noel för att gunga litegrann och sedan förbi caféet en sväng för att införskaffa lite fika. Väl hemma blev det kaffe ute på balkongen och där blev vi sittandes ända fram mot middagstid, som sagt, mycket trevligt! Nu är Lisa i vecka 33 och jag (vad gör då hon?) tycker veckorna ska gå fort nu så man får träffa lilla Elmer snart! Jag vill snusa bäbis!

En bild på lillhjärtat från lekparken!


Smygtitt på tvättstugan!

Blomman.



Ovanför tvätthon.



Skåplucka och tvättho.




Ena tvättkorgen.



Väggen ovanför maskinerna.


LC-träning.

Är för trött för att skriva ett inlägg så här kommer en bild från dagens LC-träning. Diezel hade sån himla otur att han sträckte sig då han hoppade ut från bilen i dag och blev rejält halt så han var naturligtvis inte med. Han fick sitta i bilen och vara avundsjuk medan de andra sprang, stackarn. Cindre sprang då bara ett lopp på fm. men sprang för första gången med en annan hund. Gick ruggigt snabbt i starten men i slutet tappade han trasan så då hamnade han lite efter men han är snabb som rackarn, gullråttan.


Norge part 2. (Närbilder)

Ett vattenfall innan trollstigen.


En blomma på vägen.


Vattenfallet uppe på trollstigen.


Ett annat vattenfall underifrån.


Johans fångst.


Ännu mer vattenfall.


Också Johans fångst.


Ett rosé att rekommendera,


Smarriga jordgubbar som vi köpte av barnen till en jordgubbsodlare som satt vid vägen och sålde!


Perfect tänkte vi.

Liten sneak peak på det blivande badrummet.

Stående, vitt, blankt 25x40.


Badrumsskåpet från Vedum.


Badkaret som blev ett Westerbergs motion.

RSS 2.0