Lillhjärtat!


Fler fjällbilder!


Hemma från fjällen!

Nu är vi hemma från fjällen och för att inte det här härliga lugnet som infunnit sig
under helgen ska bli någon form av slentrianmässig känsla så har nu Vincent fått
magsjuka. Jag vaknade i natt av han låg och hulkade och 2 sekunder senare var
kaskadspya deluxe ett faktum. Men efter bad och tvätt sov han tills i morse när
väckaren ringde.

Vi klev upp, åt frukost, gjorde oss i ordning, gick med Noel på
dagis och tog sedan en promenad och precis när vi var på väg in genom dörren,
kaskadspya nummer 2, i vagnen. Sedan har han spytt 11 gånger på ca 1 ½ timma.
Som grädde på moset har han dessutom 39 graders feber.
Stackars lilla älskling. ♥

Ja, bäst att ta tag i saneringsarbetet...


Ranunkler!

Fina ranunkler jag köpte till kalaset men, finast är ändå dom vita och rosa!

Ja, i dag försöker jag städa undan här hemma innan morgondagens fjällresa.
Jag frågade N vad han ville ha till middag då det bara är vi hemma då pappan
är på galej med jobbet. Jag sa åt han att välja vad han ville, vad som helst!
Han funderade och sa sedan "Jag vill ha nudlar, vita nudlar!
Inte bruna (wokade), bara vita goda nudlar!"

Tycker han det är det godaste som finns vet jag inte riktigt
hur jag ska tolka hans åsikt om nivån på min matlagning i övrigt!
Nä, jag promenerade i väg på affären och skaffade förnödenheter till
en köttfärssås i stället. På vägen hem hookade vi ihop med Lisas Andreas
och sällskapade till dagis. Sedan mellis, städning av hall och nu skulle jag
ha försökt byta gardiner i köket innan jag börjar med middagen men vi
får se om det hinns med eller om det får bli efter fjälls.

Skriv förresten vad det var ni ville ha recept på så fixar jag det!

Sköt om er! ♥


Fika, fika och åter fika!

Ja, och på lördag blev det ju kalas för släkten, även det en trevlig tillställning!
Jag kan lova er att man hållit skinnet spännt under helgen! ;)

I dag har jag varit in till stan för att shoppa upp presentkorten jag fick i present.
Som vanligt blir det så att barnen fick massa kläder men denna gång hittade
jag faktiskt också en del. Nya träningskläder inhandlades på intersport, 2 tights från
röhnisch, ett par långa och ett par korta och en träningsjacka.

Noels fynd får ni kika på senare!

Till på söndagen hade jag bakat tårtor som dom fick smaska på!

Mat, mat och åter mat!

Recept på detta hittar du här.
Recept på detta hittar du här.
Recept hittar du här.
Recept kan du hitta här. Jag hade även i bacon i detta.
Recept på detta hittar du här.
Ja, i lördags hade vi ju kalas för älskade Vincent med kompisarna!
En mycket trevlig eftermiddag/kväll och barnen är verkligen fantastiska med varandra!
Jag hade gjort en buffé till middag med marinerad kycklingfilé med örtolja och
pinjenötter, dubbelmarinerad fläskfilé, potatissallad provencale, pastasallad
med hemgjord pesto och parmesan, parmalindad sparris, varm brietårta, lite
olika röror till, nybakt bröd och vin. Till efterrätt blev det kladdkaka
med chokladglasyr, färska hallon och en klick grädde!

Mysig kväll för såväl vuxna som barn! ♥

Receptet hittar du här.


Mat och bakveckan!

Så mycket annat händer inte här i veckan.
Jag har 5 sorters kakor, bullar och tre tårtor att göra tills kalaset på söndag.
Sedan på lördag är det kalas för kompisarna och tills dess ska en middagsbuffé
lagas och även en efterrätt. Och det är alltså 2 dagar kvar och dom
dagarna är ju båda skatterna hemma också.
Å just det, jag ska in till stan och handla presenter också.
Minst sagt körigt nu alltså...

Bäst att fortsätta!


Fjällen!


Nu är vi hemkomna från fjällen igen efter en mycket skön helg!
Det känns alltid så trist att åka därifrån men nu ska vi ju dit igen
helgen efter den som kommer och sedan två helgen efter det, till påsk!

Men nu till helgen fyller i alla fall vår andra skatt 1 år och det ska såklart
firas med dunder och brak! Vi firar då mig samtidigt då jag bara fyller en vecka
senare. Det funkar ju så länge Vincent är så liten men, när han blir lite större
och förstår, då ska han såklart få ha sin dag för sig själv!

Nu ska jag fortsätta med Noels sångpåse han ska ha med sig till dagis!
·

Morgonpigga VS morgontrötta 3-0.

En taggad fjällresenär! ♥

Jaa, här hemma är vi uppe innan tuppen. Vincent styr med järnhand här
hemma så det är bara till att rätta sig i ledet. Säger han att han ska kliva
upp klockan 05.20 som i tisdags, då är det för husfridens skull bäst
att studsa upp då. Här ska man minsann inte ligga och dra sig!
Igår var det morgon 06.15 och idag 05.45. Snälla, låt det gå över FORT!

Nu ska vi äta frukost och sedan städa bort, packa klart, invänta mamma
som ska vara med barnen medan jag far in till stan för nagelfix och andra
ärenden. Sedan bär det av till Borga!

Sköt om er!


Morotsfrallor och fjällresa!

Deg på jäsning!

Efter veckor av förkylningar som bara avlöst varann så känner jag mig idag,
för första gången på en månad rätt så pigg och, då går man såklart an.

Jag var uppe vid halv sju och har hunnit med att baka banankaka och
morotsfrallor, börjat städa, lagat lunch, lekt med barnen, gått promenad,
fikat mellis ute, klippt hundklor, tvättat och hunnit med en stund vid symaskinen.

Nu kommer väl förkylningen tillbaka, som en käftsmäll lagomt till fjälls i morgon.
Oj så skönt det ska bli att åka bort iaf, det känns som att ett break i vardagen
behövs just nu. Det känns nästan också som alla sjukdomar satt sig i väggarna
här hemma så en storstädning och några dagar borta känns välbehövligt!


Grekisk pytt!

Marinad
3 fläskfiléer
3 dl matolja
2 msk soja
4 tsk sambal oelek
4 vitlöksklyftor
Ingefära
Salt
Peppar

Till formen
2 kg potatis
2 tsk flingsalt
2 röda paprikor
1 rödlök (stor alt. 2 små)
5 tomater
300 g fetaost

Vitlökssås
5 dl crème fraiche
1 dl majonnäs
2-3 vitlöksklyftor
1/2 lime (saften)
salt & peppar
·
Putsa filéerna och skär köttet i 1 cm tjocka skivor.
Rör ihop marinaden och lägg i fläskfilén.
Marinera i minst 6 timmar eller helst över natten.

Rör ihop crème fraiche och majonnäs, riv eller pressa i
vitlök, limesaft och örtkrydda. Ställ kallt till servering.

Skala och klyfta potatisen. Lägg potatisen i en långpanna eller
stor ugnsform. Häll över lite av marinaden, blanda runt.
Gratinera i 225 grader, 20 minuter.

Skär paprika i mindre bitar, rödlök i klyftor och tomaterna i skivor.

Ta ut potatisen, strö över flingsalt och rör om i formen.
Lägg köttet ovanpå potatisen, sedan paprikan och rödöken.
Häll över resten av marinaden. Gratinera i 20 minuter till.

Lägg på tomater och fetaosttärningar.
Gratinera tills potatisen är klar, ca 15 minuter till.

Servera med en grönsallad och vitlökssåsen!

RSS 2.0