Plugg och halloweenmiddag!

Denna dag har till mesta del bestått av plugg, aptråkigt är det med företagsekonomi, Jag har försökt lura Johan att jag kan plugga sen, bara vi sätter upp klockan först, eller sätter dit de sista handtagen på köksluckorna eller, börjar röja inför att börja projekt arbetsrum men han känner mig för väl för att gå på finterna!
Nu har jag i alla fall lagt ner plugget för i dag! Vi slulle egentligen till Lisa och Andréas i kväll men det slutade med att vi och Lisa, Andréas och lilla Elmer drar till Lina och Gotte för en trevlig kväll med middag och mys!
Hoppas ni har det trevligt i kväll!

Palidesign!


Foto: Karin Ståhl

Jag har hittat en alldeles underbar webshop! Palidesign gör helt bedårande saker till barn (men de snygga mössorna finns även till vuxna)! Alla saker är handgjorda i Sverige, fin kvalitet och humana priser!
Jag var tvungen beställa en svart mössa stickad i mjukaste ull och ett par matchande vantar åt lilleman!
Just nu har hon 20% på alla sängkläder!

Snart vinter!



Ja, snart är vintern här, eller på vissa håll är väl vintern redan kommen men inte här. Här faller det lite snö någon gång om dag som hunnit smälta innan det ens nuddat backen men, det är nog inte långt borta. Det är dags att införskaffa vinterskor åt lilleman, vad har ni köpt?
Jag har hört att Viking ska vara bra och Lina sa något om Kuoma.
Vicke, Annika och lillkråkan, ni jobbar ju på dagis, vad har ni för erfarenhet?

Ha en fortsatt trevlig helg!

Middags(lunch)tipset!















Idag hade jag riktig idétorka vad gällde mat. Johan håller på grejar med det blivande garaget och jag var
inne med Noel och med han hängades i benet hade jag inte tänkt ådstakomma några stordåd. Jag öppnade
frysen, håhå, en gammal baguette. Vidare i kylen hitade jag lite mozzarellabollar, purjo och annat smått
och gott så jag kastade på lite allt möjligt och vips så hade man en supergod snabbmiddag!

Jag tog en fryst (föredetta färsk) baguette, delade den som på bilden ovan och hade på lite smör. Sedan ja
jag på några ostskivor, lite purjo, några duttar aioli, skinka, tomater, allroundkrydda och tillslut halverade mozzarellabollar. In i ugnen på ca 200 grader i ca 10 min och höj sedan till 250 grader i bara någon minut
för att få lite färg!

Kärlek mellan barn och hund!



Till att börja med så tack för alla röster om voksipåsen i förra inlägget!

Det finns nog ingen snällare hund än Enzo. Änfast han är hyffsat strange ibland så är han så snäll, så snäll med Noel. Cindre är också hemskt snäll men långt ifrån lika tålmodig som Enzo när det gäller barn. Noel får känna på hans morrhår, pilla honom i näsan, ligga hos honom i bädden, klappa på honom, låna han leksaker, känna på hans tänder och mycket mer. I gengäld så delar Noel mer än gärna med sig av all sin mat till Enzo.
Dom är så snälla och ömsinta med varandra att det är en fröjd för ögat!

Vilken voksi är du?



Jag har lite beslutångest och så haft ett längre tag! Jag ska beställa en voksipåse till Noel men kan inte bestämma mig för vilken jag ska välja. Då den är ganska dyr och jag har en förmåga att lessna på saker och ting så känns svart som ett bra val men samtidigt så är ju nästan waven snyggast. Men samtidigt är ju 3an, även den precis som waven designad av Isabelle Sällström (som har IsaForm), väldigt fin!

1. Black
2. Wave
3. Bonsai grey

Vilken skulle du valt?

Så var helgen snart över...

Jaa, ännu en helg har sprungit förbi i ett alldeles för högt tempo, så fort att man knappt hunnit reflektera över att det ens varit helg. Den har för min del mest bestått av jobb vilket kanske är en bidragande orsak till varför det känns som det inte varit helg. Johan och Thomas har börjat med garaget och Noel har varit hos farmor.
Efter jobbnatt så sover man såklart bort halva dagen efter vilket jag tycker är en jobbig känsla, det är ju i princip bara på helgen man får umgås hela familjen och så sover man bort den vilket känns surt. När man vaknar kl 15 dagen efter så känner man sig lagomt mosig i huvudet och har ingen större lust att påbörja några stora projekt men i går tog jag tag i tvättstugan som varit en riktig surdeg men, nu är den klinisk och det känns så skönt, så skönt! Har även försökt mig på resten av huset med gott resultat! Det är så härligt att städa när inte Noel står och sliter i byxbenet eller blir arg över att han inte får styra dammsugaren!

På tal om Noel så har han sovit ganska bra nu ett tag men för några dagar sedan så var det som att det vände och nu är han tillbaka i sitt "jagvillintesovastadium" igen. I natt har han hållit Johan vaken halva natten och ikväll tog han två timmar att lägga och utan att sticka under stolen med det så känns det så hejdlöst drygt. Den lilla stund man har för sig själv och tillsammans med Johan på kvällen är för mig otroligt dyrbar så jag hoppas att han kommer på bättre tankar snart lilleman!

Lillhjärtat!



Förvånad och glad!


Visst är dom tjusiga?

För cirkus ett halvår sedan så vann jag ett par Belliotofflor på en bekants blogg, jag fick då hem dom och Noel har använt dom till tusen! För ett  tag sedan såg jag att hon hade skrivit ett inlägg om att hennes son hade vuxit i sina likadana tofflor nu och jag skrev att Noel älskade sina och har använt dom så mycket att dom blivit söndernötta och jag hade när jag skrev inlägget absolut inte någon som helst avsikt att få några nya, jag ville bara säga hur fantastiskt mycket Noel har använt sina tofflor. Det såg iaf Johanna som driver Bellio och skrev då till mig att jag skulle höra av mig till henne för att ett par Belliotofflor ska inte kunna nötas sönder av ett barn. Sagt och gjort, jag mailade henne och skickade med en bild på tofflorna och hon sa att jag fick välja modell och strl så skulle hon skicka nya, och i går så kom ett paket från Bellio med ett par nya, superfina tofflor som Noel kommer kunna ha lagomt till att han börjar dagis till våren.

Snacka om serviceminded! Tack snälla du!

Ni kommer väl ihåg?

Ni kommer väl i håg att allt som handlar om huset ligger på husbloggen nu?

Ha en fortsatt trevlig helg!

Middagstipset!

Jag gjorde en supersmarrig kantarellsoppa häromdagen! Här kommer receptet:

4 PORTIONER
300 g färska kantareller eller blandsvamp
2–3 schalottenlökar
1–2 vitlöksklyftor
100 g smör
½ dl vitt vin
6 dl grönsaksbuljong
2 dl vispgrädde
finhackad bladpersilja
salt och peppar

GÖR SÅ HÄR
1 Spara några bitar av de vackraste svamparna till garnering och skär resten i bitar. Skala och finhacka lök och vitlök. Hetta upp två matskedar av smöret i en kastrull och fräs svamphack, lök och vitlök cirka fem minuter eller tills all vätska kokat in.

2 Häll på vinet och låt det koka in. Tillsätt buljong och grädde och låt allt sjuda cirka 10 minuter.

3 Mixa soppan helt slät i en mixer. Häll tillbaka i kastrullen och låt soppan bli varm. Vispa i det resterande smöret och smaka av med salt och peppar.

4 Fräs de sparade kantarellerna i lite smör och lägg ned dem i soppan. Garnera med persiljan.

Plugg och utgång!

Jahapp, här sitter jag på jobbet och tar en paus innan morgonbestyren börjar. Jag vet inte om jag har så överdrivet mycket att förtälja men, kan ju säga att det är galet mycket att göra i skolan nu. Kanske inte för dom som bara har skolan men för en själv som har både skola, jobb, barn, sambo, hundar, hus och 0 fritid att kunna stjäla tid från så är det knivigt att få i hop det. Men det blir säkert bättre framöver! Annars så var vi, både jag och Johan fast på skilda håll ut förra helgen. (Vars ska jag rita korset?) Jag var hos Vicke på inflyttningsfest och Johan var med grabbarna. Noel han var hemma med mormor och Kenneth och vid halv 1 kom Kenneth in till stan och hämtade oss. En mycket trevlig kväll! Dagen efter så sov Noel ända till 9, det tackar vi för!

Ullis var ju hem helgen som var så hon var hos oss från torsdag till fredag och det var hemskt mysigt! Vi promenerade, åt god mat och skvallrade och hade det allmänt mysigt som bara nära vänner kan. Och på tal om nära vänner så bor ju som sagt, vilket säkert ingen har undgått, Lisa och Andreas i Vännäs nu och det är så härligt! Att bara kunna fara en sväng till varann, att inte behöva planera innan gör att allt blir så mycket enklare!

Annars då? Nu ska jag försöka hinna få företagsrapporten som jag inte börjat med klart innan fredag, på torsdag är det begravning efter morfar, på lördag har vi goda vänner på middag och söndag blir det nog en slappardag med fika med mammagänget.

Jag lägger in en bild som jag tog på Lisa och Andréas Elmer förra veckan. (Jag hoppas det är okej Lisa?)

Är han inte helt bedårande?

Bilderna från fotografen.





RSS 2.0