Ett nytt år!

En trött och halvkrasslig fjällresenär!


Ja, så var då jul och nyår över för detta år! En mycket trevlig om än hektisk jul med familj och en skön
nyårshelg med goda vänner i fjälls, så kan vi väl summera detta.
Nu har jag för övrigt fått min havandeskap beviljad så nu har jag bara 7 arbetspass kvar och det
känns riktigt skönt då man känner att arbetshelgerna med många, långa pass och mindre bemanning
börjar ta ut sin rätt i form av foglossning och dylikt.


I början av julveckan så var jag till BM och allt såg bra ut:
HB: 129
Blodsocker: 4,5
Blodtryck: 120/60
Bäbis hjärtljud låg på 148 slag/min
SF-mått: 28 cm

Nu, vecka 31:
Bebisen väger ungefär 1,5 kg nu, ser mer och mer ut som en nyfödd bebis och
är ungefär 41 cm lång. Bebisens kropp, armar och ben fortsätter att rundas av i takt med
att underhudsfett tillkommer – och de ser äntligen ut att vara i proportion till huvudets storlek.

På grund av trängseln därinne, har du kanske märkt att bebisen inte längre rör sig lika livligt.
Men så länge den fortsätter vrida på sig lite, så vet du att allt står väl till. Det kan vara svårt att
tro, men bebisen har fortfarande en hel del växande kvar innan den föds – ungefär 900 gram.

Bebisens inre organ fortsätter att utvecklas och mogna och nu kissar den, vilket är bra träning
inför livet utanför. Benmärgen har tagit över produktionen av röda blodkroppar från levern.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0