En hunddag med Vicke!

I söndags var jag och Vicke på LC-träning med Diezel och Cindre för första gången och dom tyckte som väntat att det var sanslöst roligt! När jag komer hem och lägger in bilderna på datorn tycker jag däremot inte att det är så sanslöst roligt. Någon som känner att dom vill ge bort ett telezoom bara sådär? Jag finns här isof!

Dom lägger banan.


Här står vi som inte varit med förut och kollar hur det går till.


Diezel och Cindre tittar med stort intresse på.


Diezel.


Cindre kollar när Diezel springer!


Cindre i starten.


Cindre igen!


Vad är då lure coursing?

Ett spännande äventyr för våra hundar, ett sätt för hundarna att rasa ut, ett test av mångtusenårig medveten jaktavel, en simulering av harjakt, ett effektivt sätt att träna våra hundar för utveckling av muskler och ökad rörlighet. Detta gör att hundarna mår bättre, springer bättre och snabbare. En vältränad hund undviker lättare muskelskador.

Vårt moderna samhälle har begränsat vinthundens naturliga sätt att jaga – men LC ger vinthunden maximal kraftutveckling, snabbhet, rörlighet, uthållighet och inte minst entusiasm och glädje. Upplev hundarnas glädje inför LC och du inser snabbt att detta är vinthundarnas egen sport!

Hur går LC till?

På ett stort fält, som ett par fotbollsplaner, plant eller kuperat, placeras en motor som drar in en ca 600-1000 meter lång lina, som är lagd i kurvor runt 10-15 trissor. Luren, en plastpåse i slutet av linan, är den "hare" som hundarna intensivt jagar, när den far fram mellan trissorna (lure=lockbete på engelska).Detta är den grund som all LC bygger på. Sedan finns det också speciella regler för bedömning av hur hundarna springer. Två domare bedömer entusiasm, rörlighet, följsamhet (hur uppmärksam hunden är på ”lurens” framfart), snabbhet och uthållighet.

Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Erica

Vad roligt det såg ut! Det är en hundgren som jag verkligen inte kan något alls om. Någon gång ska jag ta mig iväg och titta på "riktigt". Det är himla kul att se ens vovvar jobba med det de är ämnade till man ser verkligen hur de lyser upp.

2009-06-10 @ 22:52:03
URL: http://flatcoated.bloggagratis.se
Postat av: Lina

Åh, det där såg kul ut! Nej tyvärr kan jag inte sällskapa imorgon jag jobbar...

2009-06-11 @ 20:11:01
URL: http://www.itsahouse.blogspot.com
Postat av: Frida

Vad kul det där såg ut! :) Ja, visst är tallrikarna fina? Känns underbart att börja samla på sig tallrikar redan nu för att så småningom kunna ha en komplett uppsättning.



Trevlig helg! :)

2009-06-12 @ 07:49:39
URL: http://fridasvardagsbestyr.blogg.se/
Postat av: Gealach

Vilka underbara hundbilder!

2009-06-13 @ 17:14:46
URL: http://www.metrobloggen.se/gealach

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0